Egyesületünk 1.100.000 Ft támogatást nyert az EMET által kiírt Tehetséggondozási programban; a nyertes pályázat sorszáma (NTP-MTTD-15-0212). Az alábbiakban összefoglalót adunk a projekt lebonyolításáról és eredményeiről.
A program célja az volt, hogy tehetséggondozási keretbe integrálva középiskolai diákok számára terepi természetismereti kurzust adjon. A diákok a Budapest, Pesterzsébet területén található Kiserdő nevű területen végeztek gyakorlatokat és önálló felméréseket, amiben az egyes élőlénycsoportok szakértői voltak segítségükre. A terepi munka mellett elméleti felkészítést is kaptak a botanikai és zoológiai vizsgálatok módszertanából. Zárásként munkafüzet és figyelemfelkeltő roll-up készült.
Az első kiszállás madáretetővel
Az iskolán belüli felkészítés 2015 év végén, szeptemberben kezdődött el. Ennek során a Partnerszervezet (Than Károly Ökoiskola) által biztosított helyszínen a diákok elméleti felkészítést kaptak a zoológiai, botanikai vizsgálatok módszertanából, a biológiai diverzitás fogalmáról és a kiválasztott célterület eddig megismert természeti értékeiről. A terepi programok a szezonális feltételeknek megfelelően követték egymást. A téli-kora tavaszi időszakban (2016) madármegfigyelések folytak. Dúcetetőt állítottunk fel a Kiserdőben, és két alkalommal gyűrűzést is végeztünk. A diákok saját maguk helyezték ki a szükséges eszközöket, a madárodúkat és a dúcetetőt is, valamint tesztelték az időközben vásárolt terepi határozólapokat.
Befogott egér
A következő lépésben kisemlősök felmérése történt meg, melyet élvefogó csapdákkal végeztünk el. Kihelyezett kameracsapdánk sikeresen felvételt készített egy rókáról is. Egyéjszakás denevérfelmérésünk roppant népszerű volt. Itt helyszínt kellett módosítani és a denevérhálót a solymári Legény-barlangnál állítottuk fel. Az egynapos tanulmányutat áprilisban hajtottuk végre, ekkor a diákok az ELTE Állatrendszertan és Ökológiai Tanszékének pilisszentlászlói kutatóházát látogatták meg, ahol madárhangok gyűjtése folyt és megismerkedtek egy nemzetközi kooperációban folyó alapkutatás részleteivel.
Botanikai előadás az ökosuliban
A botanikai térképezés, természetességmérés, valamint a kétéltűek, hüllők, és ízeltlábúak (vízi gerinctelenek, szitakötők) vizsgálatára májusban került sor, illetve ekkor ellenőriztük a madarak fészkelésének sikerességét is, a kihelyezett odúkban. A botanikai felmérés meglepetést is hozott, mivel két védett mérsékletövi orchideafajt fedeztünk fel itt. A fehér madársisak (Cephalanthera damasonium) üde erdők orchideája. Az Alföldön csak szórványosan fordul elő, természetvédelmi értéke 10.000 Ft. A kislevelű nőszőfű (Epipactis mycrohylla) szintén az üdébb erdők növénye. Alföldi előfordulása ritka, természetvédelmi értéke 10.000 Ft.
Gőtecsapda felszedése
A hüllőfelmérés során megtaláltuk az eddig innen ismeretlen kockás sikló (Natrix tessellata) egy termetes példányát is. A januártól májusig tartó periódusban egyes szakértők iskolai előadásokat is tartottak. A terepi programokkal párhuzamosan meg kezdődött a munkafüzet, valamint az ismertető roll-up-ok elkészítése is.
A program fő eleme a Pesterzsébeti Kiserdőben történő interaktív, fiatalokat bevonó, szakmai elvek mentén és helyes módszerekkel történő megfigyelő, adatgyűjtő és értékelő tevékenység, a környezeti monitorozás. Kísérője a Kiserdőt és az alkalmazott módszereket bemutató, szakértők által összeállított munkafüzet, mely térítésmentesen elektronikusan is lehívható mindazon tanulók, oktatók által, akik érdekeltek a Kiserdő természeti értékeinek hosszú távú megóvásában, vagy jó példákat (best practice projects) keresnek. A munkafüzetet két mobil roll-up kíséri – az egyik a biológiai sokféleségre mint értékre utal, a másik célzottan a Kiserdő fajgazdagságára. A roll-up ok könyvtárban, iskolában, önkormányzatnál stb. felállítva figyelmet irányítanak a Kiserdőre és a munkafüzet használatára. A munkafüzet, a roll-up-ok és a honlap korszerű didaktikával és egységes megjelenéssel egymásra utalva nyújtanak szakmai segítséget a munkához és osszák meg a nyert tapasztalatokat.
A diákok magas szinten sajátították el – megfelelő elméleti felkészítés után – a terepi felmérésekhez szükséges technikai és manuális készségeket. A terepszezon kezdetére minden résztvevő megismerte a terepi felméréseket és a térképezéshez kijelölt pesterzsébeti kiserdő természeti értékeit, valamint átfogó képet kaptak a biodiverzitás fogalmáról és a városi környezetben levő zöldterületek védelmének fontosságáról. A célcsoportot jelentő középiskolai diákok már el tudták sajátítani azokat a módszereket, amelyekkel a szakértők dolgoznak.
Gyűjtőeszközeink
Az eszközök használata, a komplex élőhelyi értékelés és természetességbecslés, valamint maga a fajismeret is olyan szakmai tudás, mely egy tehetséggondozási program keretében szélesebb perspektívát nyit a felsőoktatásban való szereplésben, különösen a természettudományi szakokon. A taxonspecifikus terepmunka lehetőséget adott arra is, hogy a biológiai sokszínűséget egy-egy viszonylag jobban átlátható fajszámú állatcsoporton (pl. madarak, szitakötők) keresztül demonstrálhassuk a diákoknak. Számos esetben volt szükség csoportmunkára is (etető felállítása, odúk kihelyezése, térképezés, vízi mintavételezés). A közösségi munkavégzés és munkamegosztás rávilágított arra, hogy bizonyos tevékenységek elvégzése csak megfelelő szervezéssel, az egymás iránti tolerancia és fegyelem révén végezhetők el hatékonyan.
Cser Balázs beszél a vízi gerinctelen élővilágról
Diák emlőscsapdával
Emlősök nyomában telemetriázva
Farkas Sándor beszél a szitakötőkről
Hálózás
Pilisi tanulmányút
Terepi kiszállás fagyos időben
Szőrcsapdák készítése